Cytując Laurę Vanderkam „wierzę, że każdy z nas może stworzyć dla siebie życie, którego pragnie, w tym czasie, który ma do dyspozycji. Nawet przeznaczenie kilku minut na przemyślenie strategii, zanim reszta świata się obudzi, może sprawić, że Twój dzień stanie się pełen możliwości i będzie przypominał przygodę, a nie monotonny spacer.”

Siła woli

Można dostrzec pewien schemat polegający na tym, że największe porażki związane z samokontrolą i ze złymi decyzjami mają miejsce pod koniec dnia. To wtedy ludzie robią odstępstwa od diety. Większość zbrodni dokonanych w afekcie ma miejsce po 23:00. Branie narkotyków, nadużywanie alkoholu, czy podobne zachowania zazwyczaj mają miejsce pod koniec dnia. Wczesnym rankiem natomiast mamy dość siły woli i energii, żeby wykonać zadania wymagające wewnętrznej motywacji, takie, które nie są od nas wymagane wprost i nie wiążą się z natychmiastową nagrodą. Dodatkowo, gdy dana czynność staje się dla nas nawykiem, automatyzujemy nasze procesy, dzięki czemu zużywamy mniej siły woli. Tutaj znajdziesz narzędzie do śledzenia swoich nawyków.

Rzeczy ważne, ale nie pilne

Najlepsze poranne rytuały, to takie czynności, które nie są obowiązkowe i mogą zostać wykonane w różnych porach dnia. Takie zadania wymagają wewnętrznej motywacji, a efekty ich realizacji nie są tak natychmiastowe, jak łatwa przyjemność płynąca z obejrzenia czegoś w TV. Najlepsze poranne rytuały, to takie czynności, które wykonywane regularnie przynoszą długotrwałe pozytywne rezultaty. Mogą to być czynności w ramach następujących zagadnień:

  • rozwijanie kariery
  • pielęgnowanie relacji
  • dbanie o siebie

Jeśli często sobie powtarzasz „na nic nie mam czasu”, to w tym artykule piszę, jak sobie z tym poradzić. Być może w ramach porannej rutyny skupisz się na zadaniach, które przyjdą Ci do głowy w trakcie jego lektury.

Rozwijanie kariery

Kilka słów o rozwijaniu kariery w powiązaniu z porankami. Rozważałaś może kiedyś wybrać się do pracy wcześniej niż zwykle, gdy biuro jest jeszcze puste i nikt nie będzie Cię rozpraszał? Albo gdy dzieci jeszcze śpią w obecnej sytuacji (COVID). Ten sposób bardzo dobrze się sprawdza, gdy pracujesz na openspace, a Twoi współpracownicy niekoniecznie przestrzegają ciszy. Albo gdy współpracujesz z innymi osobami i powinnaś być do ich dyspozycji, ale oprócz tego masz także swoje własne projekty do wykonania. Ta godzina ciszy rano, gdy praktycznie nie ma nikogo, mogłaby być Twoją złotą godziną na projekty, które wznoszą Twoją karierę na wyższy poziom. Więcej o temacie kariery znajdziesz w „Co postanawiasz zrobić dla swojej kariery dzisiaj”.

Drugim pomysłem na wykorzystanie zawodowe poranków jest koncepcja śniadań towarzyskich. Dzięki temu osoby, które mają małe dzieci lub jakieś obowiązki wieczorami, mogłyby uczestniczyć w takich porannych spotkaniach. Takie spotkania mogą być dużo bardziej efektywne, niż wieczorne kolacje, które zwykle przechodzą w tryb za bardzo towarzyski.

Pielęgnowanie relacji

Zastanawiałaś się kiedyś ile czasu spędzasz ze swoim partnerem, mężem lub dzieckiem od poniedziałku do piątku? Odczuwasz frustrację, że siedzisz za długo w pracy przez co nie masz czasu dla najbliższych? Albo wymarzyłaś sobie obiady rodzinne, ale każdy ma na nie czas o innej porze i nic z tego nie wychodzi? A może by tak wspólnie przygotować śniadanie, zrobić z tego rytuał, takie miłe rozpoczęcie dnia? Być może trzeba będzie wstać ciut wcześniej, aby uniknąć porannej nerwówki. Ale zysk z takiego porannego spotkania z najważniejszymi dla nas osobami może być ogromny.

Innym pomysłem może być wspólna podróż do pracy, czy szkoły. Zamiast denerwować się na poranne korki, doceń ten wspólny czas, który macie. Taki moment, aby wspólnie porozmawiać o tym co ma się wydarzyć w danym dniu, albo rozmowa o tym czym się martwimy, stresujemy, albo czego nie możemy się doczekać. Co myślisz o tym, aby ciut zmienić swoje poranki i znaleźć czas dla bliskich?

Dbanie o siebie

Znajdujesz czas na sport? Planujesz go? Jak chcesz wyglądać w wieku 60, 70 lat? A jak chcesz się czuć? To co robisz dzisiaj, będzie miało znaczenie. To co jesz, to czy ćwiczysz, poziom stresu jaki sobie dostarczasz.

Badania wykazały, że poranne ćwiczenia dają większe korzyści niż trening o innej porze dnia. Ludzie którzy ćwiczą o poranku, zasypiają szybciej i mają spokojniejszy sen od tych, którzy ćwiczą później. Tuż po obudzeniu organizm uwalnia hormony stresu, a poranne ćwiczenia pomagają temu zapobiegać. Dodatkowo rano mamy dużo większe pokłady silnej woli.

Jak sobie pomóc, aby rano mieć więcej zapału, żeby wstać i ćwiczyć? Możesz zadbać o logistykę, czyli przygotować sobie ubrania, coś do picia oraz nastawić budzik ciut wcześniej niż normalnie. Powtarzając codziennie ten sam zestaw ćwiczeń, czy pokonując tę samą trasę biegową, możesz w prosty sposób monitorować jakie postępy robisz. Poranne ćwiczenia, to także wspaniała okazja, aby spędzić chwilę sama ze sobą, ze swoimi myślami. Zastanowić się nad tym co dla Ciebie ważne, o czym marzysz. Jeśli w czasie Twoich porannych ćwiczeń inni domownicy jeszcze śpią, nie będziesz miała poczucia, że tracisz coś ważnego, że jesteś gdzieś indziej zamiast w domu. Jednocześnie masz świadomość, że dbasz o siebie. Oczywiście ćwiczenia fizyczne to nie jedyny sposób, aby zadbać o siebie. Praktyki duchowe, czy medytacje również cieszą się dużą popularnością.


Tydzień ma 168 godzin. Jeśli pracujesz 50 godzin w tygodniu i przesypiasz 56 godzin (8 godzin na dobę), to nadal pozostają Ci 62 godziny na robienie innych rzeczy. To Ty decydujesz na co je przeznaczysz i do czego Cię to doprowadzić. Czyje cele zrealizujesz w tym czasie? Czy dotrzesz tam gdzie chcesz dotrzeć?


Jeśli chciałabyś popracować nad tym, jak się zorganizować, to zapraszam do kontaktu. Pomagam kobietom, które czują się niespełnione, wiecznie zagonione, zmęczone i cierpią na wieczny brak czasu, poukładać priorytety, tak aby miały czas na to, co dla nich ważne i czerpały z życia garściami.