Jakby to było, jakbyś w pracy mogła bez strachu zadać niewygodne pytanie albo zaproponować niekonwencjonalne rozwiązanie, a nawet przyznać się do błędu?
Jakiś czas temu Google postanowił sprawdzić, co wpływa na efektywność zespołów, co sprawia, że niektóre zespoły odnoszą sukcesy, a inne nie. Nazwali swój projekt „Arystoteles” z powodu jego słynnego cytatu „całość jest większa niż suma jej części”.
Badacze wyodrębnili 5 czynników, które mają największy wpływ na efektywność zespołów.
Pierwszy z nich – bezpieczeństwo psychologiczne – okazał się być fundamentem dla pozostałych. I to właśnie ten czynnik sprawia, że członkowie zespołu nie obawiają się kary lub upokorzenia za dzielenie się pomysłami, obawami, czy przyznanie się do popełnionego błędu.
Bezpieczeństwo psychologiczne sprawia, że członkowie zespołu mają do siebie zaufanie oraz gotowość do bycia otwartymi, do mówienia z odwagą, nawet jeśli to nie są popularne kwestie.
W takim zespole jest przestrzeń do dzielenia się i realizowania także niekonwencjonalnych pomysłów, a nie tylko wniesionych przez ciągle te same osoby. Otwartość na nowe pomysły, nie zamykanie się na te utarte, bezpieczne ścieżki. Mówienia wprost o tym, co jest dla nas trudne, na czym tak naprawdę nam zależy, co jest możliwe do zmiany. Udzielania konstruktywnego feedbacku sobie nawzajem.
Dzięki temu takie zespoły mogą osiągać więcej, mają otwartość do mówienia „Hej! A może zróbmy to inaczej?„. Jest to podstawa do budowania efektywnych zespołów.
A najlepsze w tym jest to, że na budowanie bezpieczeństwa psychicznego mamy wpływ. Zarówno liderzy, jak i członkowie zespołów. Nie zależy ono od cech, z którymi się urodziliśmy, czy wykształcenia, które nabyliśmy.
Jak zatem tworzyć bezpieczeństwo psychiczne w zespole? Na przykład poprzez:
  • otwieranie dyskusji
  • proszenie o feedback
  • zachęcanie do pomysłów
  • pytanie innych o zdanie
  • posiadanie otwartości na to, że być może to co usłyszymy nas zaskoczy
  • ciekawość drugiej osoby
  • uważność na potrzeby i emocje innych
Każdy z nas ma ten potencjał w sobie. Poprzez metodę prób i błędów można go w sobie odkryć i pielęgnować.

Pozostałe czynniki odkryte w badaniu, które mają wpływ na efektywność zespołów, to:

  • Niezawodność
  • Struktura i jasność
  • Znaczenie
  • Wpływ
Powodzenia!
Niech Twoje zespoły będą efektywne! 🍀

Sprawdź work book „3 kroki do bezstresowych rozmów rocznych”: